Förlossningsberättelse

Nu är äntligen får lilla prinsessa här! I Onsdags (v.39+5) vaknade jag till av okänd anledning kl 00.30 och kände direkt sen att det rann mellan benen. Flämtade till och Niklas vaknade. Jag sa att vattnet gått och såg enligt honom halvt vettskrämd ut. Ställde mig upp och det fortsatte rinna. Sprang på toa och ringde förlossningen. Fick rådet att lägga mig och försöka sova och invänta att värkarna skulle starta. Lade mig några minuter men kunde inte slappna av. Hade dessutom värkar som gjorde lite ont. Jag gick upp och kl 01.00 startade värkarna på riktigt med 5-6 min mellanrum, men var fullt hanterbara. 01.40 började värkarna kännas mer, främst i ryggen. Det var nu 3 min emellan och jag ringde efter mamma som skulle vara barnvakt samt till förlossningen som tyckte vi skulle komma. 03.30 skrivs vi in. 04.15 undersöktes jag, var öppen 3 cm. Det var nu 2-3 min mellan värkarna. 05.00 fick jag lustgas. Visste att det inte skulle direkt hjälpa men då hade jag i alla fall något att syssla med. 05.40 fick jag epudiral. Den hjälpte en stund, max nån timme genom att i alla fall göra smärtan i varje värk mindre kortvarig, men smärtan kom tillbaka till full grad ganska snabbt. 07.00 var jag öppen 6 cm och värkarna avlöste varandra kändes det som. 08.30 var jag i princip helt öppen. 08.58 började jag krysta och 09.15 var vår lilla tjej ute!

Stannade två dagar på BB och åkte hem på fredag förmiddag. Det var riktigt skönt! Gumman sover nästan hela dagarna och när hon väl är vaken är det nästan bara för att få äta. Alicia är jättenyfiken på lillasyster och vill gärna stryka på henne, ge henne nappen m.m. Så mysigt att se!

Lilltjejen är så snäll och harmonisk. Hon sover 18-20 timmar per dygn och gnäller knappt.. kommer ihåg med Alicia att hon kunde skrika sig halvt fördärvad om nätterna. Eftersom vi har det rätt lugnt här hemma har jag ännu inte känt av det där "jobbiga" med att ha två barn. Dessutom är Niklas hemma till den 7 sep och det känns superbra :) Tills dess är det säkert full rulle här hemma!

Hur mår man själv då? Som en nybliven mamma antar jag.. Spända jättetuttar, värkande bröstvårtor, eftervärkar och sömnbrist.. annars är det finemang :)

 

Puss å hej

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Linda

Ååååå vad mysigt!! Och det låter ju som förlossningen gick jättebra! Vi kommer snaaaart å hälsar på..! Puss o kraam

2009-07-19 @ 20:12:23
Postat av: M-L

precis, låter som förlossningen gick bra!! skönt att höra! :) har du tid någon gång nu till veckan så kommer vi gärna och hälsar på?!!! :D



MÅNGA KRAMAR!!

2009-07-19 @ 21:24:28
URL: http://mls.blogg.se/
Postat av: Therese

Grattis än en gång,hon är enormt söööt!

Lycka till!

2009-07-20 @ 19:30:50
URL: http://thereseandherfamily.blogg.se/
Postat av: sabina&benji

å va kul! va söt hon är! stort grattis till er!

2009-07-21 @ 18:35:46
URL: http://truediamond.blogg.se/
Postat av: Sanna

Heej!! Ja, allt är bara bra med mig, har äntligen fått semester.

hutr är det med dig och er? :)

Grattis igen till dottern, kanonsöt!

Klart jag kan göra en header åt dig! Skulle vara skitroligt. Maila mig bilder och sånt som du vill ha emd så gör jag!

Puss!

2009-07-26 @ 18:56:59
URL: http://saani.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0